E-mail marketing: Segmentujte a personalizujte! Bohatě se vám to vyplatí.

V článku “Jak na sběr emailových kontaktů v neziskovém sektoru” jsme si ukázali, jak rychle a jednoduše rozšířit databázi kontaktů o nové příznivce. Tento článek vám poskytne další tipy, jak o nově nasbírané kontakty pečovat a vytvářet pro ně rozesílku, která je zaujme a vám přinese zajímavé výsledky.

Segmentace kontaktů 

Segmentace, neboli rozdělování kontaktů na základě jejich vlastností nebo chování, je nejen pro neziskový sektor v e-mailingu zásadní. Rozesílání na celou databázi totiž není efektivní a mohlo by se tak stát, že vaše příjemce kvůli obecným newsletterům začnete postupem času nudit. Proto doporučujeme využívat segmentaci a posílat kontaktům jen to, co je opravdu zajímá. Vaše kontakty můžete třídit podle několika kritérií, tady jsou ty nejčastější.
 

  1. Základní kritéria - E-mail, jméno, příjmení, firma, město, pohlaví, zdroj kontaktu, … Díky těmto údajům si například můžete vytvořit segment, kterému byste chtěli poslat pozvánku na akci, která se koná v Praze. Segmentace vám jednoduše podle kritéria “město” vyfiltruje všechny kontakty z Prahy, a těm pak pošlete pozvánku. 
  2. Vlastní informace - Od svých kontaktů můžete sbírat také další libovolné informace, které nejsou v e-mailingovém nástroji předdefinované - může to být například informace o poskytnutém daru, účasti na akci, nebo o tom, že je kontakt dobrovolník a další. Tyto informace pak můžete snadno do nástroje přenášet a na jejich základě můžete opět rozesílku snadno přizpůsobovat. Pošlete speciální poděkování všem dárcům, nebo pobídněte k příspěvku ty, kteří zatím na nic nepřispěli.
    Pomocí vlastních informací můžete například vytvořit segment “VIP/ aktivní dárci”, kterým poté můžete zasílat speciální poděkování za poskytnutý dar, pozvánku na soukromou akci pro věrné dárce a spoustu dalšího. 
  3. Aktivita v kampaních - Tento typ segmentace založený na aktivitě v e-mailových kampaních je vhodný až po nějaké době využívání e-mailingu, protože si zde můžete vyfiltrovat kontakty, které jsou ve vašich rozesílkách aktivní (otevírají, klikají) a nebo naopak neaktivní. 
    Následně si můžete vytvořit segment aktivní části kontaktů, na které můžete zasílat kampaně častěji a s různými “akčními” nabídkami například v podobě představování aktuálních projektů, nebo o nadcházejících akci.
  4. Aktivita v automatizacích - Aktivitu kontaktů můžete sledovat kromě klasických kampaní také v automatických kampaních, u kterých si snadno zjistíte, které kontakty jsou ještě například v procesu zasílání e-mailů, a které již automatizaci dokončily a podle toho pro ně můžete naplánovat další rozesílky.
  5. Aktivita na webu - Tato segmentace bude především zajímat ty, kteří by chtěli mít propojený web a e-mailingový nástroj. Po úspěšném propojení budete moct segmentovat na základě aktivity příjemců na vašem webu - například podle toho, jakou si zobrazili stránku. 

Možností segmentace je opravdu mnoho, a zvláště u neziskovek se dá získat spousta vlastních informací, se kterými se dají dělat divy. Pokud byste chtěli se segmentací pomoc, neváhejte napsat specialistům z Ecomailu, kteří vám ochotně poradí.

Personalizace kontaktů

Personalizované e-mailové kampaně jsou mnohonásobně úspěšnější, než ty obecné. E-mail, který bude šitý odběrateli na míru, bude mnohem více lákat k přečtení a ve vašem případě taky k poskytnutí finančního daru. Pojďme se společně podívat, co všechno se dá v e-mailingu personalizovat. 
 

  1. Oslovte adresáta v předmětu, ale i v těle e-mailu
    Nejzákladnější personalizací je oslovení. Pokud jste při sběru kontaktů získali jméno nebo příjmení příjemce, tak do svého mailingu oslovení rozhodně zařaďte.
    Oslovení se dá přidat jak do samotného obsahu, tak do předmětu e-mailu. Newslettery s oslovením v předmětu mají až o 30 % vyšší open rate. 
  2. Personalizujte celý obsah e-mailu
    Personalizace se dá použít nejen pro oslovení, ale také pro celý obsah newsletteru. Můžete tak rozhodnout, co se má jakému uživateli zobrazit, to lze nastavit podle určitých podmínek. 
    Příkladem může být opět konání offline akce, kdy uživatelům z různých měst pošlete jiné informace podle toho, která akce se jich týká. 

  3. Zanechte na sebe kontakt 
    Odběratel bude mile překvapen, pokud v e-mailu uvidí konkrétní osobu nejlépe s fotografií, na kterou se může obrátit v případě jakýchkoliv nejasností. Pokud je newsletter psán a podepsán konkrétním člověkem, působí jako osobní dopis. 
    V tomto článku jsme si ukázali spoustu možností pro práci s vaší databází kontaktů. Pokud se budete držet výše uvedených tipů, bude vaše sdělení odběratele bavit a budou se k němu pravidelně vracet. Nezapomeňte, že posílání stejných kampaní na celou databázi je velmi neefektivní. Začněte s personalizací a segmentací ještě dnes a zvyšte tak svou šanci na úspěch!

Pokud byste chtěli se segmentací nebo personalizací pomoct, obraťte se na specialisty z Ecomailu, kteří vám se vším ochotně pomohou. Neziskovky mají navíc u Ecomailu všechno se slevou 50 % - sleva platí na tarify, školení, i služby na míru. A to se vyplatí :) 

Tak už na nic nečekejte, ať vám kontakty a příspěvky neutíkají, a využijte pro váš e-mailing chytrou aplikaci Ecomail!