E-mailová šablona od A do Z

Chystáte se na tvorbu hromadného e-mailu, ale nejste si jisti, jak by měla vypadat šablona, aby zaujala příjemce? Připravili jsme pro vás praktický návod, jak vytvořit e-mailovou šablonu od A do Z, pojďme na to! 

S čím začít? 

Jméno odesílatele, předmět a preheader e-mailu hrají významnou roli ještě předtím, než příjemce váš e-mail vůbec otevře, a proto byste jim měli věnovat zvláštní pozornost. 

 

  • Jméno odesílatele uvidí příjemci jako první, je potřeba se rozhodnout, kdo bude adresátům vlastně psát. E-mail můžete odeslat jménem konkrétního člověka nebo za firmu jako celek. 
  • Předmět by měl být jasný, krátký a úderný, nejlépe s výzvou k akci. Buďte kreativní a myslete na to, co na vaši cílovku zafunguje. Zkoušejte různé verze předmětů a sledujte, které vám fungují nejlépe, k tomu vám může pomoci také A/B test. 
  • Preheader se zobrazí hned za předmětem a je ideálním prostorem pro doplnění předmětu, abyste příjemce navnadili na obsah e-mailu. Pohrajte si se sladěním předmětu a preheaderu, navzájem se můžou krásně doplňovat. 

 

Příklad jména odesílatele, předmětu a preheaderu. 

 

Obsah šablony 

Každá e-mailová šablona by měla mít jasně daný svůj záměr a obsah. Vaším cílem může být informovat příjemce o nové kampani, prosba o příspěvek nebo podpis petice. Sepsali jsme pro vás 10 typů e-mailingových kampaní, které by měla posílat každá neziskovka, kterými se můžete inspirovat. Ať už je obsah jakýkoliv, je pár zásad, které byste měli dodržovat.   

Držte se svého vizuálního stylu 

Napříč všemi komunikačními kanály by vaše značka měla být lehce rozpoznatelná, aby příjemci poznali, kdo jim píše. Držte se stejných barev, písma a grafiky, jako třeba na webu, na sociálních sítích a na dalších materiálech. Stejný design a rozložení držte ideálně ve všech svých e-mailech, takhle si vás příjemci zapamatují. 

 

Příklad stejného vizuálního stylu jak v e-mailu, tak na sociálních sítích.

 

Rozdělte šablonu do menších sekcí 

Abyste příjemcům ulehčili čtení newsletteru, využijte odstavce, oddělovače nebo třeba jinou barvu bloků. Pro každou část můžete vytvořit také malý nadpis, příjemci totiž e-maily většinou jen rychle skenují a pořádně nečtou. 

 

Použití oddělovačů pro přehlednost. 

 

Jak to je s obrázky?

Poměr obrázků a textu by měl být maximálně 40:60, e-maily s více obrázky mohou být zachyceny spam filtry a doručení do schránky příjemce nemůže být zaručeno. Obrázky by měly být co nejmenší, aby se šablona ve schránce nenačítala příliš dlouho. Doporučujeme maximální velikost 2MB a maximální šířku 600 pixelů. 

 

  • Vkládejte pod každý obrázek URL odkaz, například na váš web. Lidé jsou zvyklí na obrázky klikat, byla by škoda toho nevyužít. 
  • Ke každému obrázku vyplňte alternativní text. Je možné, že se váš e-mail v určitých poštovních klientech zobrazí bez obrázků. V těchto případech se zobrazí alespoň alternativní text, aby čtenář věděl, co je obsahem e-mailu. 

 

Call to action tlačítka (tlačítka vyzývající k akci) 

Každý e-mail by měl mít jednu hlavní zprávu a cíl, přidejte do šablony tlačítko, abyste na hlavní téma upozornili a přiměli příjemce k akci. Dejte tlačítku jasný cíl – podepsat petici, chci darovat, registrovat se na akci, … Po kliknutí na tlačítko se čtenáři dostanou na vaši cílovou url. 

Příklad využití tlačítka. 

 

Mobilní verze 

Podívejte se na poměr otevřených e-mailů na desktopu a mobilu v reportech vašeho e-mailingového nástroje a pokud máte alespoň 10 % zobrazení vašich e-mailů na mobilu, věnujte pozornost správné úpravě. Dobrý e-mailingový nástroj vám umožní náhled a testování mobilní verze. 

Ukázka mobilní verze e-mailu. 

 

Přidejte možnost odhlásit se z odběru
    
Každý hromadný e-mail musí ze zákona obsahovat odkaz pro odhlášení. Určitě jej neopomínejte, mohlo by se vám to nepříjemně vymstít, hrozí jak poškození reputace vaší domény, tak pokuty od Úřadu na ochranu osobních údajů. 

Vždy do patičky přidejte odkaz na odhlášení z newsletteru. 

 

Pár rad na závěr 

 

  • Spam test - Před každou rozesílkou šablonu otestujte, zda neobsahuje prvky spam zprávy. Nástroj pro spam test bývá většinou přítomný už v e-mailingové aplikaci. Šablonu si tak sami jednoduše prověříte a vyhnete se tak možným problémům se spam filtry.
  • Zkuste to bez přílohy - Soubory, které k e-mailu přikládáte, jako např. PDF či Word zvětšují velikost e-mailu. Proč je to problém? Pokud bude soubor moc velký, tak může být zachycen spam filtry a do schránky nedorazí, nebo se bude načítat dlouho. Pokud chcete přílohu přidat, využijte raději odkazu ke stažení. 

Tak a je to! V chytrém e-mailingovém nástroji si celou šablonu zvládněte jednoduše vytvořit sami. Pro další inspiraci se podívejte na tento checklist pro vaši kampaň. A pokud si nevíte rady, tak můžete využít služeb e-mailingových specialistů, kteří vám vytvoří šablonu na míru. Přemýšlíte, jestli se do e-mailingu pustit? Vyzkoušejte nástroj Ecomail.cz, neziskové organizace mají slevu 50 % na veškeré tarify a služby.