26.03.2018

Jak si neziskovky vedou na poli technologií a co TechSoup ČR v roce 2017?

1str_mala.png
Autor: 
tým TechSoup Česká republika
Napsáno: 
March 26, 2018

 

V únoru 2018 byl publikován mezinárodní a svého druhu jedinečný Global NGO Technology Report, který zahrnuje data z dotazníků od 5 352 neziskových organizací ze 164 zemí světa. Tento článek obsahuje krátké shrnutí nejdůležitějších poznatků ze zmíněného reportu o používání některých technologií v neziskovém sektoru. Na konci si pak můžete prohlédnout krátkou infografiku o tom, jak si v roce 2017 vedl program TechSoup Česká republika. 

Web a E-mail 

Web a e-mail jsou pro neziskové organizace stále nejsilnější nástroje pro on-line komunikaci a skvělý způsob, jak dát vědět o svém poslání a programech. Více než 92 % dotazovaných neziskových organizací má webové stránky, které mají v 87 % případů responzivní design. Zároveň 38 % procent organizací má jako součást svých stránek blog, na který pravidelně přidávají články a aktuality. Nejrozšířenějším systémem pro správu obsahu (CMS - Content Management System) je Wordpress, který v současnosti používá pro správu svých stránek 44 % neziskových organizací.

Na počátku nového tisíciletí nastal boom e-mail-marketingových služeb (např. Mailchimp aj.) a dnes je jejich používání téměř samozřejmostí. Jejich výhody využívá 63 % organizací. Pouze 8 % zůstává u rozesílky prostřednictvím skryté kopie. E-mail marketingový nástroj vám totiž kromě hromadné rozesílky umožňuje rovněž dát e-mailové zprávě jedinečný design, spravovat seznamy kontaktů a automaticky vytváří užitečné reporty. 

 

On-line fundraising

Už od roku 2000 organizace po celém světě experimentují s tlačítky s výzvou k darování na svých stránkách, se samostatnými darovacími stránkami a dalšími vychytávkami. Webové stránky však zůstávají středobody těchto experimentů. V současnosti 72 % organizací získává dary prostřednictvím svého webu a 33 % využívá dárcovské výzvy (tzv. peer2peer fundraising). Úspěšné postupně začaly být především organizace, které pravidelně přidávají na své stránky články a aktuality s příběhy a příklady ze své činnosti, které používají jako call-to give nástroj a který pak sdílí také e-mailovou rozesílkou, na sociálních sítích apod. Tato praxe se tak postupně stal návodem také pro další organizace a v současné době patří podle reportu k nejúspěšnějším fundraisingovým postupům.

Více o stavu on-line fundraisingu přímo v České republice včetně účasti českých neziskových organizacích na celosvětové kampani #GivingTuesday se můžete dozvědět v článku od Darujme.cz.

 

Sociální sítě

Pohled do historie ukazuje, že mnoho neziskových organizací bylo na sociálních sítích aktivní už dlouho před tím, než tato praxe dorazila do firem a vládních institucí. Neziskovky tak můžeme považovat za výrazný motor při vzestupu sociálního síťování. Už 93 % organizací má dnes facebookovou stránku (to je větší počet, než které mají webové stránky), 77 % profil na Twitteru, 56 % stránku na LinkedIn a 50 % profil na Instagramu. Současně se 71 % organizací shoduje na tom, že sociální sítě jsou velmi efektivní při online fundraisingu, většina z nich se shoduje také na tom, že velmi dobře fungují při nabírání dobrovolníků či návštěvníků různých akcí a 25 % dárců potvrzuje, že sociální média jsou nástrojem, který je nejvíce dokáže pobídnout k darování.

 

Řízení dat a jejich bezpečnost

Excelové tabulky a starší CRM systémy mohou být pro řadu organizací stále funkčním řešením, ale s postupující digitalizací a se zvětšujícím se množstvím bezpečnostních rizik je potřeba i tyto nástroje postupně vylepšovat, obnovovat, integrovat s dalšími nástroji a nebát se slova „cloud“. Nové CRM systémy jsou cloudové a mohou být snadno integrovány s nástroji na on-line fundraising, e-mail marketing nebo event management. Podle reportu 45 % neziskových organizací dnes používá CRM aplikace pro sledování přijatých darů a řízení komunikace se svými dárci a podporovateli a 64 % z těchto uživatelů používá cloudový CRM systém.

Co se týče operačního systému, s přehledem nejrozšířenějším, který neziskové organizace využívají na desktopových zařízeních a noteboocích, je Microsoft Windows. Naproti tomu pouze 8 % používá Windows Phone, v mobilní oblasti vede Google Android a za ním v těsném závěsu Apple iOS. Druhé místo iOS je zapříčiněno především cenovou nedostupností produktu pro neziskový sektor.

Chcete ještě více čísel a ještě hlubší analýzu, mimo jiné také rozdělenou podle kontinentů? Stáhněte si celou publikaci 2018 Global NGO Technology Report zde.

 

Jak si vedl tým TechSoup v roce 2017?

TechSoup ČR podporuje používání technologií v českém neziskovém sektoru. Chceme vám jejich používání co nejvíce usnadnit a ukázat, že nejsou jen nutným zlem, ale skvělým pomocníkem. Jak jsme to dělali v roce 2017? Kolik licencí jsme zprostředkovali a kolik dalších organizací se, často i díky vám, nově do programu zapojilo? To a mnoho dalšího si můžete prohlédnout ve stručné infografice zde nebo na obrázcích níže.