19.05.2020

Seznamte se s vítězi Meet and Code 2019!

Gratulujeme! web.png
Autor: 
TechSoup Česká republika
Napsáno: 
May 19, 2020

I letos se bude konat náš oblíbený grantový program Meet and Code, který má v dětech a mládeži vzbudit zájem o techniku a programování. Než ale budou spuštěny registrace do nového ročníku, byli vyhlášeni vítězové toho předchozího. Které akce loni nejvíce zaujaly porotu?

V roce 2019 se soutěžilo ve čtyřech kategoriích: Girls do IT! (Holky v IT!), Diversity (Rovné příležitosti), Code for the planet (Kóduj pro planetu) a Community (Komunita). Vyhlašování se původně mělo odehrát v březnu 2020 v Budapešti, čáru přes rozpočet organizátorům ale udělala pandemie onemocnění COVID-19. Přistoupili proto k odvážnému kroku: Slavnostní předávání cen se uskutečnilo pomocí výborně připravené a krásné online ceremonie. 

V každé kategorii byli nominováni tři finalisté. Každý z nich vytvořil atraktivní akci, orientovanou na vzdělávání nové generace dětí a mládeže. Vyhrát ale mohl pouze jeden z každé kategorie. Seznamte se s vítězi: 

Girls do IT! (Holky v IT!)

Tato kategorie si dává za cíl překonávat genderové nerovnosti v IT. Porota oceňovala kreativní akce, které překonávaly stereotypy a podporovaly dívky v tom, aby programovaly. 

Finalisté: 

Moms Coding With Daughters (Mámy kódují s dcerami) – Belgie 

STEM girls with families (STEM dívky s rodinami) organizace I will – Ukrajina 

Robot fairytales (Robotí pohádky) od Foerderverein der Grundschule am Koppenplatz – Německo 

Výherce: 

Robot fairytales (Robotí pohádky) od Foerderverein der Grundschule am Koppenplatz – Německo

Tato akce v sobě jedinečným způsobem spojuje divadlo, hru a robotiku a tak vzbuzuje v žačkách zájem o technologie. Robotí pohádky byly určené pro dívky od 7 do 12 let, které měly navrhnout, postavit a naprogramovat své roboty a pak je představit v krátkém videotraileru. 

Diversity (Rovné příležitosti)

Rozmanitost je nepostradatelná pro úspěch jedinců i celých organizací, právě naše odlišné perspektivy, ať už se jedná o rasu, etnicitu, věk, gender nebo sexuální orientaci, nás činí silnými. V této kategorii hledala porota akce, jež budou inspirovat děti a mladé lidi k vytvoření světa postaveného na rovných příležitostech. 

Finalisté: 

Traffic Lights (Semafor) od Asociaia Părinilor Ioan Slavici Satu Mare – Rumunsko 

Robotics offline and online (Robotika offline a online) od Adj Esélyt Alapítvány – Maďarsko 

Deaf coders' school (Škola pro hluché programátory) od Regional Youth Organization of the Deaf "Our happy life" – Ukrajina 

Výherce: 

Robotics offline and online (Robotika offline a online) od Adj Esélyt Alapítvány – Maďarsko 

Maďarská nezisková organizace Adj Esélyt Alapítvány vytvořila prostor, kde se mohou studenti se zdravotním omezením a bez něj setkat, spolupracovat a spřátelit se. Společně se seznámili s ozoboty a programovací hrou Scottie Go. Akce měla takový úspěch, že se nyní plánuje její zařazení do běžných osnov. 

Code for the planet (Kóduj pro planetu)

V této kategorii porota ocenila akci, která v sobě nejlépe spojovala programování a ochranu planety, zvyšování povědomí o změně klimatu a naplňování cíle udržitelného rozvoje SDG13. 

Finalisté: 

3D Coral Reef Design and Printing ((3D design a tisk korálových útesů) od Fundacja ArchitectsPL 3D (Polsko)

Microcontrollers - Small computers with great significance for people and the environment (Jednočipové počítače – Malé počítače s velkým významem pro člověka a životní prostředí) od Foerderverein Gymnasium Am Roemerkastell e.V. (Německo)

AMyZONE od Qendra për edukim dhe (Severní Makedonie)

Výherce: 

3D Coral Reef Design and Printing ((3D design a tisk korálových útesů) od Fundacja ArchitectsPL 3D (Polsko)

Tato akce v sobě spojovala zájem o životní prostředí, biologii, matematiku, programování a 3D tisk. Dvanáctiletí účastníci se dozvěděli spoustu zajímavých informací o korálových útesech, o tom, jaký dopad na ně má klimatická změna, a nakonec si zkusili některé typy korálů vytisknout na 3D tiskárně. 

Komunita (Community)

Akce oceněné v této kategorii kladly důraz na potřeby svojí komunity. Měly za cíl podpořit soudržnost mezi sousedy a svést dohromady lidi s podobnými zájmy a cíli. 

Finalisté: 

Play Against Cyberbullying Workshop (Hra proti kyberšikaně – workshop) od ATL da Bolonha (Portugalsko)

San Rocco 3.0 - Discover Your Neighborhood (San Rocco 3.0 – objev svoji čtvrť) od Cooperativa Sociale Meta Onlus (Itálie)

Give IT Back to Community od Asocia?ia Give IT Back (Rumunsko)

Výherce

San Rocco 3.0 - Discover Your Neighborhood (San Rocco 3.0 – objev svoji čtvrť) od Cooperativa Sociale Meta Onlus (Itálie)

V rámci této akce používali žáci rozšířenou realitu k tomu, aby zmapovali svoji čtvrť. Mladší děti se věnovaly offline kódovacím aktivitám, jako třeba kreslení nebo přidávání obsahu do vývojových diagramů. Starší si pak mohli poprvé vyzkoušet možnosti umělé reality i geolokalizačních zážitků a následně testovat výsledky v reálném čase. 

TechSoup v číslech - jak už jsme pomohli?

4 872

registrovaných neziskovek

472 miliónů Kč

hodnota zprostředkovaných produktů

53 938

zprostředkovaných licencí a hardwaru